Jest stacja w centrum Warszawy, gdzie przy peronach stoją pociągi. Stoją i wspominają czasy, gdy stukot kół był całym ich życiem. Gdy wyładowane po brzegi towarami lub wypełnione ludźmi gnały po Polsce. Teraz stoją i rdzewieją. Ostatni raz pasażerowie odjechali z tych peronów w 1997 roku. Mowa oczywiście o stacji kolejowej Warszawa Główna.

W II połowie XIX wieku Warszawa stała się ważnym punktem tranzytowo-przeładunkowym . Do miasta dochodziły pociągi z Wiednia, Terespola, Petersburga. Wszystkie dworce zostały połączone obwodnicą a w 1975 roku otworzono pierwszy w Warszawie most kolejowy. W tym samym roku otworzono stację towarową Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Stacja towarowa przetrwała obie wojny i w 1945 na jej terenie został utworzony Tymczasowy Dworzec Główny. Wybudowano halę główną odjazdową, która stoi do dziś (zdjęcie poniżej).

Dworzec  stacji Warszawa Główna Osobowa w 1972 roku stał się siedzibą Muzeum Kolejnictwa, a od 2016 mieści się tu Stacja Muzeum.

Każdy mały chłopiec marzy, żeby zostać maszynistą olbrzymiej lokomotywy lub superszybkiego pociągu. Jeśli ten chłopiec wciąż w Was drzemie lub jeśli macie własne dzieci, MUSICIE odwiedzić Stację Muzeum. Przepraszam wszystkie dziewczynki, które poczuły się urażone – was także serdecznie zapraszam. Jeśli wolicie lalki, to od tej pory wspinaczka po parowozie stanie się Waszą ulubioną zabawą.

W hali głównej dworca, gdzie dawniej były kasy biletowe mieści się ekspozycja modeli. Zaskakuje ich dokładne odwzorowanie i ogrom detali. Są także całe makiety z malutkimi domkami, drzewami i ludzikami wielkości robaczków.

STACJA MUZEUM. Znajdziecie również eksponaty związane z kolejnictwem: stare lampy, zegary dworcowe, mundury i wiele innych, ciekawych przedmiotów.

Festiwal Młodzieży, który miał miejsce w 1955 roku, przyczynił się do wielu zmian w wyglądzie dworca. Powstała ekskluzywna restauracja. Wysmukłe kolumny podtrzymywały sufit, lustra odbijały światło a liczne freski podkreślały elegancki charakter pomieszczenia. Obecnie restauracja nosi nazwę Sali Lustrzanej i jest miejscem reprezentacyjnym muzeum. Niestety nie jest przeznaczona do zwiedzania.

W tym samym czasie powstała recepcja dla dygnitarzy i gości specjalnych. Do budynku wchodziło się ze specjalnego peronu nr 7. Wystrój recepcji przeniesiony został do budynku głównego muzeum i udostępniony dla zwiedzających.

STACJA MUZEUM. Największe atrakcje muzeum znajdują się za budynkiem, przy starych peronach. Stoją tam autentyczne lokomotywy i wagony kolejowe. Prawdziwy raj dla dzieci. Można wspiąć się do parowozów (niestety tylko kilku) i udawać motorniczego. Można dotknąć dziesiątek pokręteł, przycisków i mieć nadzieję, że nic nie zostanie nam w ręku. Niestety stan niektórych pojazdów nie jest dobry. Rdza pożera wszystkie metalowe części.

Możemy oglądać lokomotywy parowe, spalinowe i elektryczne oraz wagony osobowe i towarowe a nawet żurawia wodnego. Wśród taboru wyróżnia się lokomotywa pancerna wraz z wagonem artyleryjskim, które pochodzą z czasów II wojny światowej. Wszystko to, w samym centrum Warszawy, w cieniu Pałacu Kultury i Nauki oraz strzelistych wieżowców.

Stacja Muzeum

Adres:  ul. Towarowa 3, Warszawa

Godziny otwarcia: poniedziałek-niedziela: 09:00-17:00

Ceny biletów: bilet normalny – 12 zł

                 bilet ulgowy – 6 zł

                 bilet rodzinny – 35 zł (dla 2 osób dorosłych z max. 3 dzieci)

Dzieci do lat 7 mają wstęp wolny

W poniedziałki wstęp wolny.

PKP Polskie Linie Kolejowe w najbliższym czasie planują przywrócenie dworca Warszawa Główna do życia. Remont peronów i budynków ma się rozpocząć wkrótce, więc z wizytą w muzeum należy się spieszyć. O zmianie lokalizacji placówki będę informowała.

 

Warszawa, październik 2018

Tekst: Ewa Siwiecka

Zdjęcia: Ewa Siwiecka